Διαθεματική προσέγγιση
του ποιητικού έργου του Κώστα Καρυωτάκη και εικαστικών έργων του Βίνσεντ Βαν Γκογκ

Στον φίλο Λευτέρη που είναι η αρχή και το τέλος του νήματος…
Στους μαθητές και τις μαθήτριές μας που λύνουν τους κόμπους….

van2

Υπνοδωμάτιο στην Αρλ
Σ.Μ. Απρίλιος 2022

Στη διάρκεια του Β΄ τετραμήνου και σε διάστημα τεσσάρων εβδομάδων οι μαθήτριες και οι μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου στο πλαίσιο του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας συμμετείχαν σ΄ ένα φανταστικό λογοτεχνικό και εικαστικό ταξίδι στο χρόνο και το χώρο, καθώς η ποίηση του Κώστα Καρυωτάκη συνάντησε και συνομίλησε με διάσημους πίνακες του Βίνσεντ Βαν Γκογκ. Η διδακτική παρέμβαση «Ένα βράδυ που ο Καρυωτάκης συνάντησε τον Βαν Γκονγκ» περιστράφηκε γύρω από την αισθητική και βιωματική προσέγγιση δύο εκ των πιο γνωστών έργων τέχνης του Ολλανδού καλλιτέχνη «Υπνοδωμάτιο στην Αρλ» και «Έναστρη Νύχτα» και τις δυνατότητες που διάνοιξε η αξιοποίηση του εικαστικού υλικού σε σύνδεση με το διδακτικό αντικείμενο της Λογοτεχνίας για την παραγωγή λόγου, την άσκηση δημιουργικής γραφής και την εικαστική (ανα)δημιουργία.
Για τον σχεδιασμό της παρέμβασης και αναφορικά με τους επιδιωκόμενους στόχους ελήφθησαν υπόψη όσα προβλέπονται από το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών (ΑΠΣ) και το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (ΔΕΠΠΣ) για τα διδακτικά αντικείμενα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και των Καλλιτεχνικών Γυμνασίου. Απορρίφθηκαν οι γνωσιοκεντρικές μέθοδοι και οι δασκαλοκεντρικές πρακτικές και υιοθετήθηκαν βιωματικές και συνεργατικές μέθοδοι μάθησης με ανακαλυπτικό χαρακτήρα που στόχο είχαν την πνευματική, συναισθηματική, κοινωνική, ηθική και αισθητική καλλιέργεια των μαθητών/τριών καθώς και την απόκτηση εκ μέρους τους δεξιοτήτων, γνωστικών και μεταγνωστικών, που ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της σύγχρονης εκπαιδευτικής πραγματικότητας.
Σε πρώτη φάση οι μαθητές/μαθήτριες μελέτησαν τα βιογραφικά στοιχεία του ποιητή Κώστα Καρυωτάκη, εντόπισαν τα γνωρίσματα που συνδέουν την ποίησή του με το ιστορικοκοινωνικό περιβάλλον της εποχής του, ανέλυσαν τα βασικά χαρακτηριστικά της θεματικής, της γλώσσας-μορφολογίας και της ποιητικής του καρυωτακικού έργου, προσέγγισαν αντιπροσωπευτικά δείγματα της ποίησής του και εμβάθυναν στα ποιήματα που περιλαμβάνονται στο σχολικό εγχειρίδιο της Ν. Λογοτεχνίας «Σα δέσμη από τριαντάφυλλα» (ΟΜΑΔΟΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΑ ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ) και «Βράδυ» (ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ) .

picasso photo collage 1Με κίνητρο τη βαθιά ριζωμένη πεποίθηση ότι ο χώρος του σχολείου μπορεί να καταστεί ιδανικό περιβάλλον για την καλλιέργεια της δημιουργικότητας των μαθητών/μαθητριών συστάθηκε και λειτούργησε για εννέα εβδομάδες (Οκτώβριος-Δεκέμβριος 2021) στη βιβλιοθήκη του 2ου Γυμνασίου Ηλιούπολης Όμιλος Δημιουργικής Γραφής αποτελούμενος από μαθητές και μαθήτριες της Β΄ και Γ΄ Τάξης . Η διδακτική παρέμβαση με τίτλο «Πεζο-γραφίζουμε παρέα με τον Πικάσο» συνταίριαξε τη Δημιουργική Γραφή με την πνευματική περιπέτεια της Λογοτεχνίας και την αισθητική απόλαυση των εικαστικών έργων του Ισπανού ζωγράφου Πάμπλο Πικάσο που συμπυκνώνουν με ευγλωττία ανατρεπτικές εκδοχές του κόσμου και του υποκειμένου όπως τις αισθανόταν ο καλλιτέχνης και τις απέδιδε εκφραστικά κεντρίζοντας μοναδικά το ενδιαφέρον των μαθητών. Δημιουργική γραφή, Λογοτεχνία και Ζωγραφική συλλειτούργησαν σε μια εκλεκτική σχέση με τις πρακτικές της λογοτεχνικής ανάγνωσης, της εικαστικής προσέγγισης και της γραφής να εμπλουτίζονται αμοιβαία και να μετασχηματίζονται καθώς έρχονταν σε επαφή η μία με την άλλη στο πλαίσιο της παρέμβασης. Με το λογοτεχνικό κείμενο σταθερά παρόν στη διαδικασία ως δημιουργικό «καύσιμο» και με αποσκευές την περιέργεια και τις εμπειρίες τους, οι μαθητές και οι μαθήτριες συμμετείχαν σε εικονικά ταξίδια στους ζωγραφικούς πίνακες του Πικάσο. Παρατηρούσαν, προσέγγιζαν, ερμήνευαν και αισθάνονταν τα μοντέρνα έργα τέχνης ως ζωηρά κεντρίσματα που διέγειραν τη φαντασία, την αυθορμησία, το συναίσθημα, την καλλιτεχνική δεξιότητά τους. Η εμπειρική προσέγγιση και η απόκτηση προσωπικής σχέσης των μαθητών/τριών με τα λογοτεχνικά κείμενα και τα έργα ζωγραφικής του Πικάσο δημιουργούσαν συνθήκες επικοινωνιακής ελευθερίας και ψυχαγωγίας ώστε να βρουν ζωτικό χώρο εκδήλωσης η πρωτοτυπία, ο παιγνιώδης πειραματισμός και η ιδιαίτερη προσωπική έκφραση των παιδιών. Η σύμπλευση λόγου και εικόνας, κειμενικού και οπτικού ερεθίσματος, οδήγησε σταδιακά στην παραγωγή αυθόρμητου προφορικού και γραπτού λόγου από τους/τις μαθητές/τριες με αφετηρία τη θεματική και την προβληματική των ζωγραφικών πινάκων. Τα έργα τέχνης προσέφεραν τη θαυμάσια πρόκληση για εμπλοκή των μαθητών σε παιχνίδια φαντασίας και μνήμης, εικαστικές δημιουργίες, μικρά θεατρικά δρώμενα και δραστηριότητες δημιουργικής έκφρασης και γραφής που αφορούσαν πρωτίστως την πράξη της Αφήγησης και την ανάπτυξη των δομικών στοιχείων που συγκροτούν ένα πεζογραφικό κείμενο (τύποι αφηγητή, σκηνικό, χαρακτήρες, πλοκή, οπτική γωνία, τρόπος και χρόνος αφήγησης, αφηγηματικές τεχνικές, περιγραφή, διάλογος, δραματικός και εσωτερικός μονόλογος). «Πεζο-γραφίζοντας παρέα με τον Πικάσο» οι μαθητές και οι μαθήτριες καλλιέργησαν τη γλωσσική και ψυχική δυναμική τους, εκλέπτυναν την αισθητική τους και αυτοεκφράστηκαν δημιουργικά αναμορφώνοντας, αναδιοργανώνοντας και επαναπροσδιορίζοντας με τον πρωτότυπο λόγο τους τις ορατές και αναμενόμενες όψεις του εαυτού και του κόσμου τους.

Η υπεύθυνη εκπαιδευτικός

Μπράβου Αικατερίνη

opsis1821Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Γ Τάξης του 2ου Γυμνασίου Ηλιούπολης, επέλεξαν στο Α τετράμηνο του σχολ. έτους 2021 – 2022 να αξιολογηθούν με την εκπόνηση ατομικής εργασίας με θέμα την Ελληνική Επανάσταση. Έτσι, κάθε μαθητής/τρια εργάστηκε σε συγκεκριμένο κεφάλαιο της ιστορίας του Αγώνα. Επιδιωκόμενα αποτελέσματα αυτής της μεθόδου ήταν:
Η απελευθέρωση των μαθητών/τριων από το βάρος και το άγχος της αποστήθισης, ειδικά μετά την πολύμηνη απουσία τους από τη δια ζώσης εκπαίδευση και τις γραπτές εξετάσεις.
Η ανάπτυξη του ενδιαφέροντος για το μάθημα της Ιστορίας αλλά και για τη διαδικασία της μάθησης γενικά.
Η ενίσχυση της αυτονομίας και της αυτοπεποίθησης των μαθητών/τριών, μέσα από την ενεργητική εμπλοκή τους, την παρουσίαση της εργασίας τους στην ολομέλεια της τάξης και τον κριτικό διάλογο.
Η ενίσχυση του κλίματος εμπιστοσύνης και συνεργασίας με τη διδάσκουσα και η μάθηση ως διαδικασία αλληλεπίδρασης.
Μετά την ολοκλήρωση και την παρουσίαση των ατομικών εργασιών, δημιουργήθηκε το ηλεκτρονικό βιβλίο (https://online.fliphtml5.com/ftygg/llcq/#p=120). Πρόκειται για το αποτέλεσμα μιας συνολικής προσπάθειας, που βρήκε θερμή ανταπόκριση και ανέδειξε τη σημασία των κινήτρων στη μαθησιακή διαδικασία.
Όσο για την Ελληνική Επανάσταση και με αφορμή την επέτειο των 200 χρόνων, χαρακτηριστικό είναι το απόσπασμα από αναφορά του Γάλλου αντιναυάρχου Εμανουέλ Αλγκάν στο Παρίσι (30 Σεπτεμβρίου 1821) με την οποία περιγράφει την πολιτική κατάσταση που επικρατούσε στην Οθωμανική Αυτοκρατορία: «Η Ευρωπαϊκή Ελλάδα δεν μπορεί πλέον να επιστρέψει στην προηγούμενη κατάσταση. Ουδεμία ειρήνευση, ουδεμία συμφωνία σ’ αυτή τη βάση θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε κάποιο χρήσιμο ή βιώσιμο αποτέλεσμα. […] οι Έλληνες, […] τώρα που είδαν την αυγή του πολιτισμού δεν τους μένει παρά η ελευθερία ή το μηδέν».

Επιμέλεια: Θ. Ι .Κεφαλά
Τεχνική Υποστήριξη: Χρ. Ράπτης

ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2015-2016

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ: Τοπική Ιστορία – Περιβάλλον

ΤΙΤΛΟΣ ΘΕΜΑΤΟΣ: «Στης Πικροδάφνης τον ανθό» (ανίχνευση της ιστορίας, κοινωνικής και περιβαλλοντικής, του ρέματος της Πικροδάφνης που πηγάζει από τον Υμηττό στην περιοχή του Καρέα και διασχίζει τους δήμους Ηλιούπολης, Αγ. Δημητρίου και Π. Φαλήρου, εκβάλλοντας στον Σαρωνικό, στην περιοχή ΕΔΕΜ).

Yπεύθυνη καθηγήτρια: Ευγενία Σιούτη ΠΕ07

pikrodaphni1Η δράση αναπτύχθηκε σε δύο κατευθύνσεις: α. εμείς και η κοινωνία, η πόλη μας / β. εμείς και το φυσικό περιβάλλον της πόλης μας, με στόχο:

Α. Την καλλιέργεια της αντίληψης πως η ιστορία (τοπική), είναι γύρω μας, μέσα μας, παντού, γιατί είναι χρόνος και πηγή προέλευσης.

Β. Την καλλιέργεια φυσικής ιστορικής μνήμης και οικολογικής συνείδησης

 

Θυμόμαστε το ρέμα που καταστρέψαμε, την ιστορία του, ψηλαφούμε τις πληγές του, αλλά και γνωρίζουμε καλύτερα το κομμάτι του που απέμεινε…

Σεβόμαστε τη φύση γιατί είναι η πολύτιμη κληρονομιά μας

                 

      pikrodaphni2       pikrodaphni3

 

Η ταινιούλα που έφτιαξαν ολομόναχα τα πιτσιρίκια του Α2 στο πλαίσιο του μαθήματος της βιωματικής δράσης. Τίτλος δράσης: “Από το εγώ - στο εμείς’’.

Ο πρώιμος έφηβος που αποχαιρετά το δημοτικό και εισάγεται στο γυμνάσιο βρίσκεται στη μεταβατική φάση της παιδικής και εφηβικής ηλικίας. Προσπαθεί από την μία να καταλάβει και να τοποθετήσει τον εαυτό του στο κέντρο των επιθυμιών και αναγκών και από την άλλη να τοποθετηθεί στο ευρύτερο σχολικό και φιλικό περιβάλλον με τους συμμαθητές του. Συχνά στο μυαλό του μπερδεύονται οι όροι ισότητα και ομοιότητα και δυσκολεύεται πολλές φορές να κατανοήσει την διαφορετικότητα σε όποιο πεδίο αυτή συναντάται. Απλές λέξεις όπως το ‘εγώ’, το ‘εσύ’ ή ο ‘άλλος’ γενικότερα, το ‘εμείς’, το ‘μαζί’ έχουν αποσυνδεθεί από έννοιες όπως αγάπη, κατανόηση, σεβασμός, αποδοχή του διαφορετικού. Έτσι οι πρώιμοι έφηβοι πολύ συχνά οδηγούνται σε συγκρούσεις μέσα στο σχολικό περιβάλλον με τους συμμαθητές τους και στη συνέχεια πιθανά και στο ευρύτερο κοινωνικό. Τέτοιες δράσεις τους βοηθούν να κατανοήσουν και στην συνέχεια να διαχειριστούν, με τη βοήθεια των καθηγητών τους, παρόμοιες καταστάσεις.

{youtube}v=PNStUCDlt3Q{/youtube}

 

topikiistoriadafnos

 

Γ΄ Γυμνασίου, τμήμα Γ2, σχολικό έτος 2015-2016
Υπεύθυνος καθηγητης: Δάφνος Ελευθέριος ΠΕ08

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

 

 

 

Mια διαφορετική μαρτυρία για την οδυνηρή πορεία τους...
Βιωματική δράση Α΄ Γυμνασίου: Σχολική και Κοινωνική Ζωή

Σχολικό έτος 2013-2014
B΄ θεματική ενότητα: “Ζούμε μαζί”
Επιμέρους τίτλος:“Στην μονοτονία του ομοιόμορφου ας αντιπαραθέσουμε την ομορφιά του διαφορετικού”
Yπεύθυνη καθηγήτρια: Ευγενία Σιούτη ΠΕ07

{youtube}v=26diQyyJ6Co{/youtube}

 

mesogeiakidiatrofi

 

Α΄ Γυμνασίου, τμήματα Α3 και Α4, σχολικό έτος 2013-2014

Υπεύθυνη καθηγήτρια: Μπαφατάκη Χαρούλα ΠΕ06

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ