ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ
Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς 2023 – 2024 μαθητές/τριες της Β Τάξης του 2ου Γυμνασίου Ηλιούπολης συμμετείχαν σε εργαστήριο ανάγνωσης και κατανόησης με θέμα το Ολοκαύτωμα, βασισμένο σε αποσπάσματα από την ξένη λογοτεχνία.
Το Ολοκαύτωμα είναι μοναδικό γεγονός καθολικής σημασίας. Αφορά πρωτίστως τους Εβραίους αλλά και τον καθένα από εμάς καθώς οδηγεί στη συνειδητοποίηση δυο πραγμάτων:
Α. Ότι τα ανθρώπινα δικαιώματα και η προστασία τους δεν είναι αυτονόητα. Όλα μπορεί να (ξανα) συμβούν και
Β. Ότι μόνο ο ενεργά σκεπτόμενος πολίτης μπορεί να εμποδίσει το Κακό να συμβεί.
Μπορεί ένα μάθημα όπως η Λογοτεχνία να μιλήσει για το Αδιανόητο του Ολοκαυτώματος; Να περιγράψει την ολοκληρωτική κατάρρευση της «ανθρώπινης κατάστασης»;
Μια ιδέα των μαθητών/τριών της Β Τάξης που μεγάλωσε κι έγινε Εργαστήριο Λογοτεχνίας στο οποίο αναγνώσθηκαν, μελετήθηκαν και συζητήθηκαν ομαδοσυνεργατικά…διαφορετικά αποσπάσματα από την ξένη λογοτεχνία με θέμα το Ολοκαύτωμα.
Το Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος δημοσίευσε την εργασία των μαθητών/τριών της Β τάξης με θέμα "Το Ολοκαύτωμα στη Λογοτεχνία" σε αντίστοιχο πεδίο στο επίσημο site του: https://education.jewishmuseum.gr/to-olokaftoma-sti-logotechnia-2o-gymnasio-ilioupolis/
Το δεύτερο χρόνο λειτουργίας του Ομίλου αφήσαμε πίσω μας τον Καντίνσκι, τον Πικάσο και τον Μοντριάν και ασχοληθήκαμε με δύο σπουδαίους ζωγράφους τον Καζιμίρ Μάλεβιτς, πρωτοπόρο της γεωμετρικής αφηρημένης τέχνης και τον Πάουλ Κλέε από τους πιο πρωτοπόρους του 20 ου αιώνα και από τους πιο σημαντικούς στοχαστές σε θέματα τέχνης.
Οι μαθητές μελέτησαν τη ζωή και το έργο των ζωγράφων και φιλοτέχνησαν τους δικούς τους πίνακες εμπνευσμένοι από τα έργα τους. Τους δόθηκε η δυνατότητα να συνδυάσουν γνώσεις της γεωμετρίας, να αναπτύξουν πρωτοβουλίες και να επιλέξουν τη δική τους παλέτα χρωμάτων, δίνοντας στον πίνακα την προσωπική τους χροιά. Λειτούργησαν σαν μια μεγάλη παρέα, αντάλλαξαν απόψεις για θέματα που τους απασχόλησαν στο σχολείο και όχι μόνο. Τα οφέλη πολλά όχι μόνο για τα παιδιά αλλά και για εμάς.
Το έργο του ομίλου θα αποτυπωθεί σε μία ψηφιακή πινακοθήκη και ευελπιστούμε κατά την έναρξη της επόμενης σχολικής χρονιάς να το παρουσιάσουμε στους δημότες της Ηλιούπολης και όχι μόνον.
Για να παρακολουθήσετε ένα βιντεάκι με τη δράση του Ομίλου μπορείτε να πατήσετε ΕΔΩ
Οι συμμετέχουσες εκπαιδευτικοί
Ροκανά Σοφία ΠΕ03 (Υπεύθυνη του Ομίλου)
Μπαφατάκη Χαρούλα ΠΕ06
Λίγο πριν την ολοκλήρωση του διδακτικού έτους οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α' τάξης έφτιαξαν τον δικό τους πίνακα με τα ανθή κατά του εκφοβισμού.
Το καλλιτεχνικό δημιούργημα διανθίστηκε με τα μηνύματα των μαθητών/τριων πάνω στα χειροποίητα φύλλα των λουλουδιών με πρόθεση να υπερασπιστούν όσα άτομα βιώνουν οποιαδήποτε μορφή σχολικής βίας αλλά και να γίνουν ενεργοί παρατηρητές.
Το τελικό αποτέλεσμα ήταν μια ομαδική δουλειά των τριων τμημάτων της Α' τάξης, του καθηγητή Εικαστικών Ελευθερίου Δάφνου, της καθηγήτριας Οικιακής Οικονομίας Δώρας Βάκα και της Ψυχολόγου του σχολείου κ. Βάγιας Τζίκα .
Στο πλαίσιο του Σχεδίου Δράσης «Και ΜΕΤΑ; Τι (και πώς) έγινε ΜΕΤΑ;» οι μαθητές/τριες της Γ Τάξης μελέτησαν, συζήτησαν και αναρωτήθηκαν για τους άτυπους και τυπικούς μηχανισμούς που οδηγούν σ' ένα βιώσιμο ΜΕΤΑ, με άλλα λόγια για πώς οικοδομείται το ΜΕΤΑ μιας φυσικής και μιας ιστορικής καταστροφής. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην περίπτωση του Διστόμου καθώς το 2024 συμπληρώνονται 80 χρόνια ΜΕΤΑ την αδιανόητη ναζιστική θηριωδία.
Άξονας της εργασίας το ντοκυμαντέρ "Ένα τραγούδι για τον Αργύρη« (2006) του Στέφαν Χάουπτ, μια ιστορία επιβίωσης, συντήρησης της μνήμης αλλά και (ανα)δημιουργίας. Το ΜΕΤΑ του Αργύρη Σφουντούρη από το Δίστομο που έχασε τους γονείς του το 1944 σε ηλικία τεσσάρων χρονών, ενηλικιώθηκε, σπούδασε, περιπλανήθηκε στον κόσμο και επέστρεψε στον τόπο του τραύματος πολιορκούμενος από το ατέλεστο καθήκον.
Ο Αργύρης Σφουντούρης με τον αγώνα του για δικαίωση των θυμάτων της σφαγής απέδειξε ότι «από τη μικρότητα του τόπου, ο οποίος παλεύει με μεγάλες ενάντιες δύναμες, θέλει έβγουν οι Μεγάλες Ουσίες» (Δ. Σολωμός).
Οι εκπαιδευτικοί
Ελ. Δάφνος, Γ. Ι. Ζάχος, Β. Θεοφανίδου, Θ. Ι. Κεφαλά, Αρ. Κωστάκη, Χρ. Ράπτης
«Ο ΠΡΩΤΟΣ…ΜΕΓΑΛΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ»
2ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ
2023-2024
Στο πλαίσιο του Σχεδίου Δράσης «Μαθαίνω πώς να μαθαίνω» οι μαθητές/τριες της Γ1 και Γ3 Τάξης στο μάθημα της Ιστορίας εργάστηκαν ομαδικά και υλοποίησαν και παρουσίασαν στην τάξη τους το project με τίτλο «Ο ΠΡΩΤΟΣ…ΜΕΓΑΛΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ»:
https://online.fliphtml5.com/qlmxk/qpbm/
Ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του 1920 σκιαγραφείται ως σφαγείο. Με τα λόγια του Ουίνστον Τσόρτσιλ «Ο Μεγάλος Πόλεμος που μόλις διασχίσαμε διαφέρει απ’ όλους τους παλιούς πολέμους, τόσο ως προς την τερατώδη δύναμη πυρός των αντιπάλων όσο και ως προς τα τρομακτικά μέσα καταστροφής που διέθεταν, διαφέρει, όμως, και από όλους τους άλλους σύγχρονους πολέμους ως προς την ακραία αγριότητα με την οποία διεξήχθησαν οι επιχειρήσεις…Η Ευρώπη, όπως κι ένα μεγάλο μέρος της Ασίας και της Αφρικής, μετατράπηκε σε απέραντο, ρημαγμένο πεδίο μάχης, που δεν κατακλύστηκε από στρατούς, αλλά από ολόκληρα έθνη».
Σήμερα, γνωρίζουμε με τον πιο αναμφισβήτητο και τραγικό τρόπο ότι η ειρήνη, η κατανόηση και η συμφιλίωση, δεν είναι αυτονόητες έννοιες. Δεν υπάρχουν ανεξάρτητα από τον άνθρωπο, δε νοούνται χωρίς τη γνώση. Προϋποθέτουν τη μη επανάληψη των λαθών του παρελθόντος.
Επιμέλεια: Θ. Ι. Κεφαλά
Τεχνική υποστήριξη: Χρ. Ράπτης
Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα μαθητές και μαθήτριες από όλη την Ελλάδα παρακολουθούν μια σειρά από επιλεγμένες ταινίες μικρού μήκους που πραγματεύονται ποικίλα κοινωνικά ζητήματα (συμπερίληψη, κοινωνική ανισότητα, αναπηρία κτλπ) και στη συνέχεια συμμετέχουν σε συζήτηση και ψηφοφορία. Κατ' αυτόν τον τρόπο οι μαθητές και οι μαθήτριες του Γ4 τμήματος τον Μάρτιο παρακολούθησαν τις έξι ταινίες μικρού μήκους του προγράμματος. Ακολουθεί ένα padlet με σύντομη αναφορά στις ταινίες που προβλήθηκαν, στις εντυπώσεις της τάξης με την ολοκλήρωση του προγράμματος και οι απαντήσεις των μαθητών/μαθητριών στην ψηφοφορία.
Την Τετάρτη 24.4.2024 στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου μας πραγματοποιήθηκε επιμορφωτική ημερίδα που διοργανώθηκε από τη σχολική μονάδα σε συνεργασία με τη Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Αττικής. Έμπειροί αξιωματικοί της ΓΑΔΑ ενημέρωσαν τους μαθητές και μαθήτριες όλων των τάξεων για φαινόμενα και περιστατικά Σχολικού Eκφοβισμού και Νεανικής Παραβατικότητας, τους κινδύνους και τις απειλές που ελλοχεύουν στην καθημερινότητα για τους ανηλίκους και γενικότερα την πρόληψη και την αντιμετώπιση των μορφών νεανικής βίας και εγκληματικότητας. Τα παιδιά παρακολούθησαν με ενδιαφέρον, προβληματίστηκαν και ευαισθητοποιήθηκαν, μοιράστηκαν σκέψεις και συναισθήματα και εξέφρασαν τις απορίες τους στη γόνιμη συζήτηση που ακολούθησε το πέρας της παρουσίασης.
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου που γιορτάζεται κάθε χρόνο τον Απρίλιο υλοποιήθηκε την Πέμπτη 4 Απριλίου δράση φιλαναγνωσίας και δημιουργικής γραφής με τίτλο "ΒΙΒΛΙΟΦΙΛΙΕΣ ΚΑΙ ΑΝΟΙΧΤΑ ΒΙΒΛΙΑ" σε συνεργασία με το 3ο Γυμνάσιο Ηλιούπολης και τη φιλόλογο εκπαιδευτικό κ. Σταυρούλα Κόσσυβα. Δεκατρείς μαθητές/μαθήτριες του σχολείου μας μετέβησαν στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Ηλιούπολης όπου και συνάντησαν μαθητές/ μαθήτριες του 3ου Γυμνασίου. Τα παιδιά των δύο σχολικών μονάδων γνωρίστηκαν μεταξύ τους με τρόπο παιγνιώδη, αντάλλαξαν απόψεις και εμπειρίες, διάβασαν όμορφες αφηγήσεις, συνεργάστηκαν αρμονικά και δημιούργησαν τις δικές τους ευφάνταστες ομαδικές ιστορίες με τίτλο "Ιστορίες που ταξιδεύουν".
Η δράση αυτή εκτός της προφανούς σύνδεσής της με την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας εντάσσεται στο πλαίσιο της γενικότερης προσπάθειας που καταβάλλει το σχολείο μας για τη δικτύωση της σχολικής βιβλιοθήκης «Άλκη Ζέη» με τη Δημοτική Βιβλιοθήκη Ηλιούπολης, την ανάπτυξη συνεργασίας και τη συμμετοχή σε δίκτυο βιβλιοθηκών, την ανταλλαγή καλών πρακτικών και το άνοιγμα της σχολικής κοινότητας στην τοπική κοινότητα με στόχο την εξωστρέφεια.
Ευχαριστούμε την κ. Θεανώ Χριστοπούλου, υπεύθυνη του Παιδικού Τμήματος της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Ηλιούπολης που μας φιλοξένησε στον όμορφο χώρο και υποστήριξε με θέρμη τη δράση.
Οι υπεύθυνες εκπαιδευτικοί
Βάκα Δώρα
Μπράβου Κατερίνα
Στο πλαίσιο του Σχεδίου Δράσης «Μαθαίνω…πώς να μαθαίνω» και της διδασκαλίας του μαθήματος της Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας (Κεφ. Η Ελληνική Επανάσταση), σχεδιάστηκε και δημιουργήθηκε διαδραστικός χάρτης με τίτλο «Από τη Βιέννη στο Λονδίνο: η πορεία προς την Ανεξαρτησία». Οι μαθητές/τριες της Γ Τάξης συγκέντρωσαν υλικό (κείμενα, εικόνες) σχετικά με συνολικά δεκαεπτά (17) τοπόσημα του Αγώνα της Ανεξαρτησίας που εκτείνονται στο διάστημα 1815 – 1830. Ο χάρτης ξεναγεί τον επισκέπτη σε τοποθεσίες - τοπόσημα του 1821 και τον «ταξιδεύει» στην Ευρώπη του τέλους των Ναπολεόντειων Πολέμων και της αρχής των φιλελεύθερων επαναστάσεων του πρώτου τετάρτου του 19ου αιώνα. Από τη Βιέννη του Συνεδρίου της Βιέννης (1815) και του θιασώτη της «αρχής της ισορροπίας» Μέττερνιχ, φτάνει στο μαρτυρικό «μικρό αλωνάκι» Μεσολόγγι (1826) για να καταλήξει σε ένα ευρωπαϊκό κέντρο και πάλι, το Λονδίνο αυτή τη φορά, όπου υπογράφεται το Πρωτόκολλο της Ανεξαρτησίας (1830), η ιδρυτική πράξη του ελληνικού κράτους.
Μπορείτε να επισκεφτείτε το χάρτη στον ακόλουθο σύνδεσμο: https://www.thinglink.com/scene/1821242376585216486
Την Τετάρτη 20 Μαρτίου 2024, ημέρα της εαρινής ισημερίας, πραγματοποιήθηκε στο σχολείο μας δράση με αφορμή «Το πείραμα του Ερατοσθένη» για τη μέτρηση της ακτίνας της Γης. Στη δράση συμμετείχαν οι μαθητές και οι μαθήτριες της Β’ Γυμνασίου. Κάθε τμήμα για μια διδακτική ώρα παρακολούθησε παρουσίαση από τον υπεύθυνο του ΕΚΦΕ Ηλιούπολης, κ. Παναγιώτη Λάζο. Στη συνέχεια, την 5η διδακτική ώρα, όλοι οι μαθητές/ μαθήτριες της Β’ Γυμνασίου συγκεντρώθηκαν στην αυλή του σχολείου, όπου και πραγματοποίησαν μετρήσεις υπό την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών Ροκανά Σοφίας, Ζάχου Γεώργιου, Κλάδη-Μόρφη Παύλου και Ράπτη Χρήστου. Βάσει των οδηγιών φύλλου εργασίας που είχε σχεδιαστεί και διανεμηθεί, τα παιδιά προχώρησαν στον υπολογισμό της ακτίνας της Γης. Η εξέλιξη της δράσης χαρακτηρίζεται ως επιτυχής, εφόσον πέτυχε τον πρωταρχικό σκοπό της που ήταν η ενεργός εμπλοκή των μαθητών/μαθητριών στην πραγματοποίηση του πειράματος και η βιωματική μάθηση.
Το σχολικό έτος 2022-2023 και κατά τη διάρκεια λειτουργίας του ομίλου "ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΜΕ ΣΧΗΜΑΤΑ" ασχοληθήκαμε με τις έννοιες της σύγχρονης και μοντέρνας τέχνης και εστιάσαμε την προσοχή μας στην αφηρημένη τέχνη όπου οι ζωγράφοι όπως ο Καντίνσκι, ο Πικάσο, ο Κλιμτ, ο Κλεε, ο Μοντριάν, ο Γκρέι, ο Μάλεβιτς, ο Μιρό χρησιμοποιούν τα σχήματα ως μέσο καλλιτεχνικής έκφρασης και δημιουργούν ξεχωριστά έργα τέχνης.
Επισταμένως ασχοληθήκαμε με το έργα των ζωγράφων Καντίνσκι, Πικάσο, και Μοντριάν. Τα παιδιά γνώρισαν τους καλλιτέχνες, εξερεύνησαν την προσωπικότητα τους , πληροφορήθηκαν για τη ζωή τους, τις επιρροές τους και το έργο τους.
Έμαθαν για τις ιδιαιτερότητες του πνεύματός τους και κατέληξαν να δημιουργήσουν δικούς τους πίνακες με πρότυπο τη 'Σύνθεση VIII' του Καντίνσκι, 'τον Αρλεκίνο' του Πικάσο και την “Σύνθεση σε κόκκινο, κίτρινο και μπλε” του Μοντριάν .
Επίσης οι μαθητές μας φιλοτέχνησαν την προσωπογραφία τους εμπνευσμένοι από τον Πικάσο αποτυπώνοντας τον εσωτερικό και εξωτερικό τους κόσμο στο ίδιο πορτρέτο.
Οι μαθητές έδειξαν ιδιαίτερο ενθουσιασμό καθώς μέσα από αυτή τη διαδικασία της λειτουργίας του ομίλου έδωσαν στον εαυτό τους την ευκαιρία να συνδυάσουν γνώσεις της γεωμετρίας με τη δημιουργικότητά τους καθώς και να αναπτύξουν πρωτοβουλίες και να επιλέξουν τη δική τους παλέτα χρωμάτων , δίνοντας στον πίνακα την προσωπική τους χροιά.
Ένα άλλο σημαντικό σημείο της λειτουργίας του ομίλου αποτέλεσε το γεγονός της δημιουργίας ομάδας καθώς τα παιδιά σε κάποια σημεία επέλεγαν να ανταλλάξουν απόψεις ή να βοηθηθούν μεταξύ τους αλλά και να περάσουν όμορφα.
Στο σύνδεσμο που ακολουθεί μπορείτε να παρακολουθησετε τα αποτελέσματα της δουλειάς μας που δικαίωσε κατά τη γνωμη μας το κέφι και την αισιοδοξία με την οποία εργαστηκαμε μαθητές και εκπαιδευτικοί.
https://www.emaze.com/@
Η υπεύθυνη εκπαιδευτικός
Ροκανά Σοφία, ΠΕ03
Διαθεματική προσέγγιση
του ποιητικού έργου του Κώστα Καρυωτάκη και εικαστικών έργων του Βίνσεντ Βαν Γκογκ
Στον φίλο Λευτέρη που είναι η αρχή και το τέλος του νήματος…
Στους μαθητές και τις μαθήτριές μας που λύνουν τους κόμπους….
Υπνοδωμάτιο στην Αρλ
Σ.Μ. Απρίλιος 2022
Στη διάρκεια του Β΄ τετραμήνου και σε διάστημα τεσσάρων εβδομάδων οι μαθήτριες και οι μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου στο πλαίσιο του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας συμμετείχαν σ΄ ένα φανταστικό λογοτεχνικό και εικαστικό ταξίδι στο χρόνο και το χώρο, καθώς η ποίηση του Κώστα Καρυωτάκη συνάντησε και συνομίλησε με διάσημους πίνακες του Βίνσεντ Βαν Γκογκ. Η διδακτική παρέμβαση «Ένα βράδυ που ο Καρυωτάκης συνάντησε τον Βαν Γκονγκ» περιστράφηκε γύρω από την αισθητική και βιωματική προσέγγιση δύο εκ των πιο γνωστών έργων τέχνης του Ολλανδού καλλιτέχνη «Υπνοδωμάτιο στην Αρλ» και «Έναστρη Νύχτα» και τις δυνατότητες που διάνοιξε η αξιοποίηση του εικαστικού υλικού σε σύνδεση με το διδακτικό αντικείμενο της Λογοτεχνίας για την παραγωγή λόγου, την άσκηση δημιουργικής γραφής και την εικαστική (ανα)δημιουργία.
Για τον σχεδιασμό της παρέμβασης και αναφορικά με τους επιδιωκόμενους στόχους ελήφθησαν υπόψη όσα προβλέπονται από το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών (ΑΠΣ) και το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (ΔΕΠΠΣ) για τα διδακτικά αντικείμενα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και των Καλλιτεχνικών Γυμνασίου. Απορρίφθηκαν οι γνωσιοκεντρικές μέθοδοι και οι δασκαλοκεντρικές πρακτικές και υιοθετήθηκαν βιωματικές και συνεργατικές μέθοδοι μάθησης με ανακαλυπτικό χαρακτήρα που στόχο είχαν την πνευματική, συναισθηματική, κοινωνική, ηθική και αισθητική καλλιέργεια των μαθητών/τριών καθώς και την απόκτηση εκ μέρους τους δεξιοτήτων, γνωστικών και μεταγνωστικών, που ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της σύγχρονης εκπαιδευτικής πραγματικότητας.
Σε πρώτη φάση οι μαθητές/μαθήτριες μελέτησαν τα βιογραφικά στοιχεία του ποιητή Κώστα Καρυωτάκη, εντόπισαν τα γνωρίσματα που συνδέουν την ποίησή του με το ιστορικοκοινωνικό περιβάλλον της εποχής του, ανέλυσαν τα βασικά χαρακτηριστικά της θεματικής, της γλώσσας-μορφολογίας και της ποιητικής του καρυωτακικού έργου, προσέγγισαν αντιπροσωπευτικά δείγματα της ποίησής του και εμβάθυναν στα ποιήματα που περιλαμβάνονται στο σχολικό εγχειρίδιο της Ν. Λογοτεχνίας «Σα δέσμη από τριαντάφυλλα» (ΟΜΑΔΟΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΑ ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ) και «Βράδυ» (ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ) .
Με κίνητρο τη βαθιά ριζωμένη πεποίθηση ότι ο χώρος του σχολείου μπορεί να καταστεί ιδανικό περιβάλλον για την καλλιέργεια της δημιουργικότητας των μαθητών/μαθητριών συστάθηκε και λειτούργησε για εννέα εβδομάδες (Οκτώβριος-Δεκέμβριος 2021) στη βιβλιοθήκη του 2ου Γυμνασίου Ηλιούπολης Όμιλος Δημιουργικής Γραφής αποτελούμενος από μαθητές και μαθήτριες της Β΄ και Γ΄ Τάξης . Η διδακτική παρέμβαση με τίτλο «Πεζο-γραφίζουμε παρέα με τον Πικάσο» συνταίριαξε τη Δημιουργική Γραφή με την πνευματική περιπέτεια της Λογοτεχνίας και την αισθητική απόλαυση των εικαστικών έργων του Ισπανού ζωγράφου Πάμπλο Πικάσο που συμπυκνώνουν με ευγλωττία ανατρεπτικές εκδοχές του κόσμου και του υποκειμένου όπως τις αισθανόταν ο καλλιτέχνης και τις απέδιδε εκφραστικά κεντρίζοντας μοναδικά το ενδιαφέρον των μαθητών. Δημιουργική γραφή, Λογοτεχνία και Ζωγραφική συλλειτούργησαν σε μια εκλεκτική σχέση με τις πρακτικές της λογοτεχνικής ανάγνωσης, της εικαστικής προσέγγισης και της γραφής να εμπλουτίζονται αμοιβαία και να μετασχηματίζονται καθώς έρχονταν σε επαφή η μία με την άλλη στο πλαίσιο της παρέμβασης. Με το λογοτεχνικό κείμενο σταθερά παρόν στη διαδικασία ως δημιουργικό «καύσιμο» και με αποσκευές την περιέργεια και τις εμπειρίες τους, οι μαθητές και οι μαθήτριες συμμετείχαν σε εικονικά ταξίδια στους ζωγραφικούς πίνακες του Πικάσο. Παρατηρούσαν, προσέγγιζαν, ερμήνευαν και αισθάνονταν τα μοντέρνα έργα τέχνης ως ζωηρά κεντρίσματα που διέγειραν τη φαντασία, την αυθορμησία, το συναίσθημα, την καλλιτεχνική δεξιότητά τους. Η εμπειρική προσέγγιση και η απόκτηση προσωπικής σχέσης των μαθητών/τριών με τα λογοτεχνικά κείμενα και τα έργα ζωγραφικής του Πικάσο δημιουργούσαν συνθήκες επικοινωνιακής ελευθερίας και ψυχαγωγίας ώστε να βρουν ζωτικό χώρο εκδήλωσης η πρωτοτυπία, ο παιγνιώδης πειραματισμός και η ιδιαίτερη προσωπική έκφραση των παιδιών. Η σύμπλευση λόγου και εικόνας, κειμενικού και οπτικού ερεθίσματος, οδήγησε σταδιακά στην παραγωγή αυθόρμητου προφορικού και γραπτού λόγου από τους/τις μαθητές/τριες με αφετηρία τη θεματική και την προβληματική των ζωγραφικών πινάκων. Τα έργα τέχνης προσέφεραν τη θαυμάσια πρόκληση για εμπλοκή των μαθητών σε παιχνίδια φαντασίας και μνήμης, εικαστικές δημιουργίες, μικρά θεατρικά δρώμενα και δραστηριότητες δημιουργικής έκφρασης και γραφής που αφορούσαν πρωτίστως την πράξη της Αφήγησης και την ανάπτυξη των δομικών στοιχείων που συγκροτούν ένα πεζογραφικό κείμενο (τύποι αφηγητή, σκηνικό, χαρακτήρες, πλοκή, οπτική γωνία, τρόπος και χρόνος αφήγησης, αφηγηματικές τεχνικές, περιγραφή, διάλογος, δραματικός και εσωτερικός μονόλογος). «Πεζο-γραφίζοντας παρέα με τον Πικάσο» οι μαθητές και οι μαθήτριες καλλιέργησαν τη γλωσσική και ψυχική δυναμική τους, εκλέπτυναν την αισθητική τους και αυτοεκφράστηκαν δημιουργικά αναμορφώνοντας, αναδιοργανώνοντας και επαναπροσδιορίζοντας με τον πρωτότυπο λόγο τους τις ορατές και αναμενόμενες όψεις του εαυτού και του κόσμου τους.
Η υπεύθυνη εκπαιδευτικός
Μπράβου Αικατερίνη
Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Γ Τάξης του 2ου Γυμνασίου Ηλιούπολης, επέλεξαν στο Α τετράμηνο του σχολ. έτους 2021 – 2022 να αξιολογηθούν με την εκπόνηση ατομικής εργασίας με θέμα την Ελληνική Επανάσταση. Έτσι, κάθε μαθητής/τρια εργάστηκε σε συγκεκριμένο κεφάλαιο της ιστορίας του Αγώνα. Επιδιωκόμενα αποτελέσματα αυτής της μεθόδου ήταν:
Η απελευθέρωση των μαθητών/τριων από το βάρος και το άγχος της αποστήθισης, ειδικά μετά την πολύμηνη απουσία τους από τη δια ζώσης εκπαίδευση και τις γραπτές εξετάσεις.
Η ανάπτυξη του ενδιαφέροντος για το μάθημα της Ιστορίας αλλά και για τη διαδικασία της μάθησης γενικά.
Η ενίσχυση της αυτονομίας και της αυτοπεποίθησης των μαθητών/τριών, μέσα από την ενεργητική εμπλοκή τους, την παρουσίαση της εργασίας τους στην ολομέλεια της τάξης και τον κριτικό διάλογο.
Η ενίσχυση του κλίματος εμπιστοσύνης και συνεργασίας με τη διδάσκουσα και η μάθηση ως διαδικασία αλληλεπίδρασης.
Μετά την ολοκλήρωση και την παρουσίαση των ατομικών εργασιών, δημιουργήθηκε το ηλεκτρονικό βιβλίο (https://online.fliphtml5.com/ftygg/llcq/#p=120). Πρόκειται για το αποτέλεσμα μιας συνολικής προσπάθειας, που βρήκε θερμή ανταπόκριση και ανέδειξε τη σημασία των κινήτρων στη μαθησιακή διαδικασία.
Όσο για την Ελληνική Επανάσταση και με αφορμή την επέτειο των 200 χρόνων, χαρακτηριστικό είναι το απόσπασμα από αναφορά του Γάλλου αντιναυάρχου Εμανουέλ Αλγκάν στο Παρίσι (30 Σεπτεμβρίου 1821) με την οποία περιγράφει την πολιτική κατάσταση που επικρατούσε στην Οθωμανική Αυτοκρατορία: «Η Ευρωπαϊκή Ελλάδα δεν μπορεί πλέον να επιστρέψει στην προηγούμενη κατάσταση. Ουδεμία ειρήνευση, ουδεμία συμφωνία σ’ αυτή τη βάση θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε κάποιο χρήσιμο ή βιώσιμο αποτέλεσμα. […] οι Έλληνες, […] τώρα που είδαν την αυγή του πολιτισμού δεν τους μένει παρά η ελευθερία ή το μηδέν».
Επιμέλεια: Θ. Ι .Κεφαλά
Τεχνική Υποστήριξη: Χρ. Ράπτης
ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2015-2016
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ: Τοπική Ιστορία – Περιβάλλον
ΤΙΤΛΟΣ ΘΕΜΑΤΟΣ: «Στης Πικροδάφνης τον ανθό» (ανίχνευση της ιστορίας, κοινωνικής και περιβαλλοντικής, του ρέματος της Πικροδάφνης που πηγάζει από τον Υμηττό στην περιοχή του Καρέα και διασχίζει τους δήμους Ηλιούπολης, Αγ. Δημητρίου και Π. Φαλήρου, εκβάλλοντας στον Σαρωνικό, στην περιοχή ΕΔΕΜ).
Yπεύθυνη καθηγήτρια: Ευγενία Σιούτη ΠΕ07
Η δράση αναπτύχθηκε σε δύο κατευθύνσεις: α. εμείς και η κοινωνία, η πόλη μας / β. εμείς και το φυσικό περιβάλλον της πόλης μας, με στόχο:
Α. Την καλλιέργεια της αντίληψης πως η ιστορία (τοπική), είναι γύρω μας, μέσα μας, παντού, γιατί είναι χρόνος και πηγή προέλευσης.
Β. Την καλλιέργεια φυσικής ιστορικής μνήμης και οικολογικής συνείδησης
Θυμόμαστε το ρέμα που καταστρέψαμε, την ιστορία του, ψηλαφούμε τις πληγές του, αλλά και γνωρίζουμε καλύτερα το κομμάτι του που απέμεινε…
Σεβόμαστε τη φύση γιατί είναι η πολύτιμη κληρονομιά μας
Η ταινιούλα που έφτιαξαν ολομόναχα τα πιτσιρίκια του Α2 στο πλαίσιο του μαθήματος της βιωματικής δράσης. Τίτλος δράσης: “Από το εγώ - στο εμείς’’.
Ο πρώιμος έφηβος που αποχαιρετά το δημοτικό και εισάγεται στο γυμνάσιο βρίσκεται στη μεταβατική φάση της παιδικής και εφηβικής ηλικίας. Προσπαθεί από την μία να καταλάβει και να τοποθετήσει τον εαυτό του στο κέντρο των επιθυμιών και αναγκών και από την άλλη να τοποθετηθεί στο ευρύτερο σχολικό και φιλικό περιβάλλον με τους συμμαθητές του. Συχνά στο μυαλό του μπερδεύονται οι όροι ισότητα και ομοιότητα και δυσκολεύεται πολλές φορές να κατανοήσει την διαφορετικότητα σε όποιο πεδίο αυτή συναντάται. Απλές λέξεις όπως το ‘εγώ’, το ‘εσύ’ ή ο ‘άλλος’ γενικότερα, το ‘εμείς’, το ‘μαζί’ έχουν αποσυνδεθεί από έννοιες όπως αγάπη, κατανόηση, σεβασμός, αποδοχή του διαφορετικού. Έτσι οι πρώιμοι έφηβοι πολύ συχνά οδηγούνται σε συγκρούσεις μέσα στο σχολικό περιβάλλον με τους συμμαθητές τους και στη συνέχεια πιθανά και στο ευρύτερο κοινωνικό. Τέτοιες δράσεις τους βοηθούν να κατανοήσουν και στην συνέχεια να διαχειριστούν, με τη βοήθεια των καθηγητών τους, παρόμοιες καταστάσεις.
{youtube}v=PNStUCDlt3Q{/youtube}
Γ΄ Γυμνασίου, τμήμα Γ2, σχολικό έτος 2015-2016
Υπεύθυνος καθηγητης: Δάφνος Ελευθέριος ΠΕ08
Mια διαφορετική μαρτυρία για την οδυνηρή πορεία τους...
Βιωματική δράση Α΄ Γυμνασίου: Σχολική και Κοινωνική Ζωή
Σχολικό έτος 2013-2014
B΄ θεματική ενότητα: “Ζούμε μαζί”
Επιμέρους τίτλος:“Στην μονοτονία του ομοιόμορφου ας αντιπαραθέσουμε την ομορφιά του διαφορετικού”
Yπεύθυνη καθηγήτρια: Ευγενία Σιούτη ΠΕ07
{youtube}v=26diQyyJ6Co{/youtube}