Στο πλαίσιο του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας και συγκεκριμένα στη 2η Ενότητα «Γλώσσα-Γλώσσες και πολιτισμοί του κόσμου» και με αφορμή συζητήσεις που έγιναν για το φαινόμενο της χρήσης της νεανικής κοινωνιολέκτου οι μαθήτριες και οι μαθητές του τμήματος Γ2 εργάστηκαν σε ομάδες, δημιούργησαν ένα μικρό λεξικό της γλώσσας των νέων, δημιουργήσαν κόμικς και φανταστικούς διαλόγους και εξέφρασαν την άποψή τους προφορικά και γραπτά για το θέμα αυτό.  Καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι η "Γλώσσα" των νέων είναι οργανικό κομμάτι κάθε φυσικής γλώσσας και έχει τις ρίζες της στην κοινωνική διάρθρωση της εκάστοτε γλωσσικής κοινότητας. Δεν έχει τη δύναμη ούτε και τον στόχο να υποκαταστήσει τη γλώσσα συνολικά, αλλά αντίθετα αποτελεί πηγή εμπλουτισμού των επικοινωνιακών επιλογών που προσφέρει η γλώσσα στους ομιλητές της. Δεν την απειλεί· τη συμπληρώνει. Για την υλοποίηση της εργασίας αξιοποιήθηκε εκπαιδευτικό υλικό από την ιστοσελίδα «Πολύτροπη Γλώσσα».

Η υπεύθυνη εκπαιδευτικός
Κατερίνα Μπράβου

 

crankie

Tο Crankie είναι ένα θέατρο σκιών με σκηνικό, από πολλές ζωγραφισμένες σκηνές της ιστορίας, τυλιγμένο σε ρολό. Κατά τη διάρκεια της παράστασης, με τη χρήση μανιβέλας, ξετυλίγεται το ρολό και αλλάζει τη σκηνή μέσα στην οποία δρουν οι ήρωες.

Οι μαθητές του τμήματος Γ3 κατά τη διάρκεια του Β΄ τετραμήνου του σχολικού έτους 2022-2023 διάβασαν το βιβλίο του Λ. Σεπούλβεδα "Η ιστορία του γάτου που έμαθε σε ένα γλάρο να πετάει" και διασκεύασαν την ιστορία. Τα παιδιά κατασκεύασαν το ξύλινο crankie, ζωγράφισαν το σκηνικό, συνολικά 14 σκηνές, φιλοτέχνησαν τις φιγούρες και ηχογράφησαν την αφήγηση και τους διαλόγους. Η δράση κάθε σκηνής της ιστορίας για το συνολικό αποτέλεσμα βιντεοσκοπήθηκε με την αρωγή των εκπαιδευτικων του σχολείου μας.

Το τελικό αποτέλεσμα μπορείτε να το δείτε ανοίγoντας τον σύνδεσμο https://www.youtube.com/watch?v=dA8ni402DPk&t=7s

Η υπεύθυνη εκπαιδευτικός
Βασιλική Κόλλια ΠΕ86

Η 26η Σεπτεμβρίου είναι ημέρα αφιερωμένη στον εορτασμό των γλωσσών. Ο εορτασμός της Ευρωπαϊκής Ημέρας Γλωσσών στις 26 Σεπτεμβρίου καθιερώθηκε με απόφαση της Επιτροπής Υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης (Council of Europe), στις 6 Δεκεμβρίου 2001.
Οι γλώσσες αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, που οφείλουμε να διαφυλάξουμε, να καλλιεργήσουμε και να αναδείξουμε. Χρησιμεύουν ως γέφυρες επικοινωνίας με άλλους πολιτισμούς, προάγοντας την αμοιβαία κατανόηση, την αλληλεγγύη και την κοινωνική συνοχή και διευκολύνουν την πρόσβαση σε αγαθά και υπηρεσίες.
Στο πλαίσιο αυτό, στις 2 Φεβρουαρίου 2022 ψηφίστηκε από το Συμβούλιο της Ευρώπης η νέα Σύσταση προς τα κράτη μέλη του, μεταξύ των οποίων και η χώρα μας, για τη σημασία της πολυγλωσσικής και διαπολιτισμικής εκπαίδευσης για τη δημοκρατική κουλτούρα.
Σε αυτήν δίνεται έμφαση στα γνωστικά, γλωσσικά και κοινωνικά οφέλη της γλωσσομάθειας, ενώ ταυτόχρονα καταδεικνύεται το πώς οι πολυγλωσσικές και διαπολιτισμικές δεξιότητες συμβάλλουν στην εκπαιδευτική επιτυχία, την κοινωνική συνοχή και την αμοιβαία κατανόηση, ενισχύοντας και τη δημοκρατία.

Πατώντας ΕΔΩ μπορείτε να δείτε παρουσιάση με έργα των μαθητών/μαθητριών αφιερωμένα στην Ημέρα Γλωσσών.

glossa

Υπεύθυνη εκπαιδευτικός:  Μπαφατάκη Χαρούλα ΠΕ06

ΣΧΕΔΙΟ – ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΟΥ – ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
2ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ

 

annafΣχεδόν 75 χρόνια μετά τη λήξη του Β Παγκοσμίου Πολέμου (1939-1945) και την απελευθέρωση των ναζιστικών στρατοπέδων, τα ερωτήματα παραμένουν αναπάντητα. Το Ολοκαύτωμα, ως γεγονός, είναι από μόνο του αδιανόητο, αποστομωτικό. Τίποτα δεν μπορεί να εξηγήσει το σχεδιασμό, την οργάνωση, την «επιτυχή» ως προς τον «τελικό» σκοπό της εκτέλεση ενός τόσο μεγάλου σχεδίου μαζικής ανθρώπινης εξόντωσης. Τι μένει λοιπόν; Η δύναμη της εκπαίδευσης και η ευθύνη του εκπαιδευτικού. Να πληροφορήσει, να καλλιεργήσει την ενσυναίσθηση των παιδιών, να περιγράψει το πλαίσιο μέσα στο οποίο το αδιανόητο έγινε πραγματικό. Να κρατήσει τη μνήμη διαρκή εν τέλει.
Το συγκεκριμένο διαθεματικό πρόγραμμα, σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε κατά το σχολικό έτος 2020-2021 με αφορμή την 27η Ιανουαρίου, Διεθνή Ημέρα Μνήμης των Θυμάτων του Ολοκαυτώματος (υπ’ αριθμ. 60/7 ψήφισμα της Γενικής Συνέλευσης των Ηνωμένων Εθνών, 01.11.2005).
Σε αυτό, πήραν μέρος 90 μαθητές και μαθήτριες της Β Τάξης του 2ου Γυμνασίου Ηλιούπολης. Κυρίως, επιχειρήθηκε η διεύρυνση της διδακτικής του Ολοκαυτώματος μέσα από τη σύνδεσή του με τα Ανθρώπινα Δικαιώματα. Σε συνθήκες πανδημίας και εγκλεισμού, δοκιμάζεται η καθολικότητα των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων ενώ παράλληλα διαστέλλεται η σημασία της ατομικής ευθύνης και επιλογής. Μέσα από τη δραματοποίηση, τα παιδιά αποτύπωσαν τη δική τους στάση απέναντι σε ένα δίλημμα που έθεσε η ίδια η πανδημία σε ένα γιατρό, απόγονο θυμάτων του Ολοκαυτώματος. Οι εργασίες τους, ένα πρώτο βήμα για την κατανόηση, την εμπέδωση και ίσως και την πρόληψη παρόμοιων εγκλημάτων κατά του Ανθρώπου στο μέλλον.

Το Σχέδιο Μαθήματος ανέβηκε στην ιστοσελίδα του Εβραϊκού Μουσείου Ελλάδος (ΕΜΕ) και είναι διαθέσιμο στο σύνδεσμο:
https://www.jewishmuseum.gr/anna-frank-kai-to-olokaytoma-2o-gymnasio-ilioypolis/

Οι εκπαιδευτικοί: Θ. Κεφαλά και Αικ. Μπράβου

A2istoria

(Για να δείτε την εργασία πατηστε επάνω στην εικόνα)

Δύο μικρά δείγματα με τα τμήματα Α1 και Α2, στα μαθήματα των Γερμανικών και της Ιστορίας αντίστοιχα, όπου το βιωματικό και το παιχνιδιάρικο συνδυάζονται  δημιουργικά, σπάζοντας τη μονοτονία του μαθήματος.

Μικρό αυθόρμητο “Projekt”  με το Α1 στο μάθημα των Γερμανικών, με την ευκαιρία της χιονόπτωσης στην Αττική.   Μαθαίνοντας Γερμανικά αλλιώς...

μια μικρή σατιρική αλλά και ποιητική προσέγγιση για το μάθημα της Αρχαίας Ιστορίας!

 

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός Τζένη Σιούτη, ΠΕ07

ΠΟΤΕ ΞΑΝΑ!

annafrank

Η Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ το 2005 ανακήρυξε την 27η Ιανουαρίου Διεθνή Ημέρα μνήμης για τα θύματα του Ολοκαυτώματος από το ναζιστικό καθεστώς κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Η ημερομηνία επιλέχθηκε καθώς στις 27 Ιανουαρίου 1945 τα προελαύνοντα σοβιετικά στρατεύματα απελευθέρωσαν το μεγαλύτερο στρατόπεδο εξόντωσης, το Άουσβιτς - Μπίρκεναου στην Πολωνία, στο οποίο χάθηκαν πάνω από ένα εκατομμύριο άνθρωποι.
Οι ελληνικές εβραϊκές κοινότητες σχεδόν εξοντώθηκαν, με τη Θεσσαλονίκη να πληρώνει το βαρύτερο τίμημα. Σε συνολικά 19 σιδηροδρομικές αποστολές εκτοπίστηκαν περίπου 56.000 Εβραίοι της πόλης. Προορισμός το στρατόπεδο Άουσβιτς-Μπιρκενάου. Θα επιστρέψουν μόνο 1.950.
Σε αυτό το πλαίσιο, οι μαθητές/τριες της Β Τάξης του 2ου Γυμνασίου Ηλιούπολης ένωσαν τις δυνάμεις του σε μια διαθεματική προσέγγιση του Ολοκαυτώματος μέσα από τα γνωστικά πεδία της Λογοτεχνίας και της Ιστορίας.

Οι άνθρωποι δεν πρέπει να μισούν,
Οφείλουν όμως να θυμούνται.