Με κίνητρο τη βαθιά ριζωμένη πεποίθηση ότι ο χώρος του σχολείου μπορεί να καταστεί ιδανικό περιβάλλον για την καλλιέργεια της δημιουργικότητας των μαθητών/μαθητριών συστάθηκε και λειτούργησε για εννέα εβδομάδες (Οκτώβριος-Δεκέμβριος 2021) στη βιβλιοθήκη του 2ου Γυμνασίου Ηλιούπολης Όμιλος Δημιουργικής Γραφής αποτελούμενος από μαθητές και μαθήτριες της Β΄ και Γ΄ Τάξης . Η διδακτική παρέμβαση με τίτλο «Πεζο-γραφίζουμε παρέα με τον Πικάσο» συνταίριαξε τη Δημιουργική Γραφή με την πνευματική περιπέτεια της Λογοτεχνίας και την αισθητική απόλαυση των εικαστικών έργων του Ισπανού ζωγράφου Πάμπλο Πικάσο που συμπυκνώνουν με ευγλωττία ανατρεπτικές εκδοχές του κόσμου και του υποκειμένου όπως τις αισθανόταν ο καλλιτέχνης και τις απέδιδε εκφραστικά κεντρίζοντας μοναδικά το ενδιαφέρον των μαθητών. Δημιουργική γραφή, Λογοτεχνία και Ζωγραφική συλλειτούργησαν σε μια εκλεκτική σχέση με τις πρακτικές της λογοτεχνικής ανάγνωσης, της εικαστικής προσέγγισης και της γραφής να εμπλουτίζονται αμοιβαία και να μετασχηματίζονται καθώς έρχονταν σε επαφή η μία με την άλλη στο πλαίσιο της παρέμβασης. Με το λογοτεχνικό κείμενο σταθερά παρόν στη διαδικασία ως δημιουργικό «καύσιμο» και με αποσκευές την περιέργεια και τις εμπειρίες τους, οι μαθητές και οι μαθήτριες συμμετείχαν σε εικονικά ταξίδια στους ζωγραφικούς πίνακες του Πικάσο. Παρατηρούσαν, προσέγγιζαν, ερμήνευαν και αισθάνονταν τα μοντέρνα έργα τέχνης ως ζωηρά κεντρίσματα που διέγειραν τη φαντασία, την αυθορμησία, το συναίσθημα, την καλλιτεχνική δεξιότητά τους. Η εμπειρική προσέγγιση και η απόκτηση προσωπικής σχέσης των μαθητών/τριών με τα λογοτεχνικά κείμενα και τα έργα ζωγραφικής του Πικάσο δημιουργούσαν συνθήκες επικοινωνιακής ελευθερίας και ψυχαγωγίας ώστε να βρουν ζωτικό χώρο εκδήλωσης η πρωτοτυπία, ο παιγνιώδης πειραματισμός και η ιδιαίτερη προσωπική έκφραση των παιδιών. Η σύμπλευση λόγου και εικόνας, κειμενικού και οπτικού ερεθίσματος, οδήγησε σταδιακά στην παραγωγή αυθόρμητου προφορικού και γραπτού λόγου από τους/τις μαθητές/τριες με αφετηρία τη θεματική και την προβληματική των ζωγραφικών πινάκων. Τα έργα τέχνης προσέφεραν τη θαυμάσια πρόκληση για εμπλοκή των μαθητών σε παιχνίδια φαντασίας και μνήμης, εικαστικές δημιουργίες, μικρά θεατρικά δρώμενα και δραστηριότητες δημιουργικής έκφρασης και γραφής που αφορούσαν πρωτίστως την πράξη της Αφήγησης και την ανάπτυξη των δομικών στοιχείων που συγκροτούν ένα πεζογραφικό κείμενο (τύποι αφηγητή, σκηνικό, χαρακτήρες, πλοκή, οπτική γωνία, τρόπος και χρόνος αφήγησης, αφηγηματικές τεχνικές, περιγραφή, διάλογος, δραματικός και εσωτερικός μονόλογος). «Πεζο-γραφίζοντας παρέα με τον Πικάσο» οι μαθητές και οι μαθήτριες καλλιέργησαν τη γλωσσική και ψυχική δυναμική τους, εκλέπτυναν την αισθητική τους και αυτοεκφράστηκαν δημιουργικά αναμορφώνοντας, αναδιοργανώνοντας και επαναπροσδιορίζοντας με τον πρωτότυπο λόγο τους τις ορατές και αναμενόμενες όψεις του εαυτού και του κόσμου τους.
Η υπεύθυνη εκπαιδευτικός
Μπράβου Αικατερίνη