EGOKIESYMAZIAPOTINISIΤο 2ο Γυμνάσιο Ηλιούπολης – μαζί με άλλα 152 σχολεία από όλη την Ελλάδα - συμμετείχε με τους μαθητές/τριες της Γ Τάξης στο εγκεκριμένο από το ΥΠΑΙΘ Εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Εγώ κι Εσύ Μαζί: Εκπαίδευση στα Ανθρώπινα Δικαιώματα», υπό την αιγίδα του Ελληνικού Τμήματος της Διεθνούς Αμνηστίας.

Μέσα σε μια αντίξοη εκπαιδευτική χρονιά, επιχειρήθηκε να έρθει η σχολική κοινότητα ένα βήμα πιο κοντά σε μια νοοτροπία αναγνώρισης, κατανόησης, σεβασμού και εν τέλει προστασίας και υπεράσπισης των ανθρώπινων δικαιωμάτων στην Ελλάδα.

Α ΦΑΣΗ: Το δικαίωμα στην Υγεία.

Σε αυτό το πρώτο στάδιο, επιχειρήθηκε η ασφαλής ενημέρωση γύρω από την υγεία καθώς και την προάσπιση και υπεράσπιση του δικαιώματος στην υγεία, δικαίωμα που αποτελεί και το συνολικό πλαίσιο για την περιόδο 2020 - 2021 και το οποίο επικαθόρισε σε μεγάλο βαθμο την πραγματικότητα όλων (πανδημία COVID 19).

Β ΦΑΣΗ: Ισότητα φύλων και ανθρώπινα δικαιώματα.

• Σε δεύτερο στάδιο, η δράση στηρίχτηκε στη συνεργατική μελέτη λογοτεχνικών (και μη) κειμένων στο πλαίσιο διδακτικού σεναρίου για τη διδασκαλία της νέας ελληνικής λογοτεχνίας (θεματική ενότητα: «Άτομο και Κοινωνία»). Οι μαθητές και οι μαθήτριες συζήτησαν για την καθοριστική σημασία που έχει το φύλο στις διαδικασίες διαμόρφωσης ταυτότητας, σκέφτηκαν κριτικά πάνω σε ζητήματα στερεοτύπων φύλου και διερεύνησαν την επίδραση που έχουν τόσο στον τρόπο σκέψης όσο και στις σχέσεις γενικά οι στερεοτυπικές αντιλήψεις για τα δύο φύλα και οι κοινωνικά κατασκευασμένοι («γλωσσικός σεξισμός»). Στο τέλος, οι μαθητές/τριες κλήθηκαν να πάρουν θέση παράγοντας το δικό τους σύντομο σχόλιο (tweet) σε ένα υποτιθέμενο διαδικτυακό debate (https://el.padlet.com/dorakefala/k2omnv39izhh9gel).
• Στο πλαίσιο του μαθήματος της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, η σχετική δράση αφορμήθηκε από το κεφάλαιο 6 "Κοινωνικά Προβλήματα". Οι μαθητές και οι μαθήτριες παρακολούθησαν τη Διαδικτυακή Εκδήλωση της Διεθνούς Αμνησίας για την Ισότητα των φύλων. Ακολούθησε ανατροφοδότηση από την εκδήλωση και εκ νέου συζήτηση για τις τοποθετήσεις που παρακολούθησαν. Η δράση ολοκληρώθηκε με την εκπόνηση συνθετικών εργασιών για την βια κατά των γυναικών και τις διακρίσεις λόγω ταυτότητας φύλου και σεξουαλικού προσανατολισμού με κύριο στόχο την ενδυνάμωση των μαθητών/τριών ώστε να αναγνωρίζουν και να είναι σε θέση να αντισταθούν απέναντι στην έμφυλη βία.

XARARIAPOTIMISI

B ΦΑΣΗ: Εγώ και εσύ μαζί, διαφορετικοί, ίσοι και αγαπημένοι.

Σκοπός αυτής της δράσης ήταν οι μαθητές και οι μαθήτριες να αναθεωρήσουν – μελετώντας επιστημονικά και μόνο δεδομένα - κοινωνικά στερεότυπα που σχετίζονται με την ύπαρξη διαφορετικών ανθρώπινων φυλών. Μέσα από την ορθολογική κριτική σκέψη συνειδητοποιούμε ότι όλοι προερχόμαστε από έναν κοινό πρόγονο. Στο πλαίσιο αυτό, οι μαθητές και οι μαθήτριες κλήθηκαν να αξιοποιήσουν γνώσεις από την ενότητα «Εξέλιξη» του μαθήματος της Βιολογίας. Η αξιοποίηση της επιστημονικής γνώσης σαν αντίδοτο στον φυλετικό ρατσισμό.

Β ΦΑΣΗ: Το δικαίωμα στην ξεκούραση.

Στο πλαίσιο του μαθήματος της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, η σχετική δράση αφορμήθηκε από την επιστροφή των μαθητών/τριών στο σχολείο μετά το μακρόχρονο διάστημα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης λόγω της πανδημίας. Οι μαθητές και οι μαθήτριες συζήτησαν σε κύκλο στην αυλή του σχολείου τα ερωτήματα της δράσης "Εγώ κι Εσύ Μαζί ξεκουραζόμαστε". Μέσα από αυτά, αναστοχάστηκαν για εκείνες τις επιλογές που είναι σημαντικές για την προαγωγή της ψυχικής τους ανθεκτικότητας σε δύσκολες περιόδους και αναγνώρισαν ότι κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα στην ανάπαυση και τον ελεύθερο χρόνο. Η δράση ολοκληρώθηκε με τεχνικές χαλάρωσης (mindfulness) που βοηθούν στην επίγνωση των σκέψεων και των αισθήσεων του σώματος και του περιβάλλοντος.

ΕΙΣΗΓΗΤΡΙΕΣ: Θεοδώρα Βάκα, Αναστασία Γεωργακοπούλου, Θεοδώρα Κεφαλά.